Fruängen till Rinkeby till Fridhemsplan,
kolla vad vi kör kors och tvärs genom sta’n.
Många nya ansikten och lite musik
sätter färg på vår kollektivtrafik.
En duva har förirrat sig till vår perrong,
RebellRobert drar en ny respektlös sång,
fyra amerikanska turister flyr
men för oss är varje resa ett äventyr.

Det visslar inte längre som det gjorde då
men ut genom tunneln kommer det ett tåg
så vi ska kunna mötas och leka med varann en stund.
Kommunikationer är civilisationens grund.
Vi åker under husen och sen över bron
och nästa gång vi stannar är det min station.
Jag är torsk på tåget, det är det bästa som jag vet
men det är bara SEKO som värnar om vår säkerhet.

Elve Nilsson var en kriminell moderat
som tänjde lite extra på sitt mandat,
han sålde ut vår gemensamma egendom –
om det kan ni läsa i en hovrättsdom.
Den stockholmsunderjordiska järnvägen
– vi har alla vart med och betalt för den
men för Connex brist på säkerhetsdirektiv
vill vi inte betala med våra liv.

De påstår att Per har varit aggressiv
men från tunneltrafikanternas perspektiv
är det synnerligen troligt att han har räddat liv.
Inför Connex behövs det en stil som är offensiv.
Vi förväntar oss nu att han återanställs
så han kan hålla koll på våran räls
för EN sak är säker: det är ingenting som Connex gör
– oss trafikanter tar de inte minsta ansvar för.

Här kan man beskåda Siri Derkerts modernism,
här kan man få flygblad mot nazism,
stämningen på E4an är ganska trött
men i tunnelbanan är det aldrig dött.
T–banan är stadens blodomlopp
även om man vant sig vid att det blir stopp.
Tågens historia i allmänhet,
är en prioritet för vår planet.

Låt mig sitta i solen vid en järnvägskrok
och ge mig en kompis som kör ett lok,
han håller reda på växlarna och vet åt vilket håll han kör
det är det allmänna bästa som han fajtas för.
Det är mycket han kan men det han helst av allt vill
det är att se till att inte tågen står still –
han är säkerhetsmedveten och i ryggen har han råg –
och det han helst av allt vill göra är att köra oss runt i tåg.

Jan Hammarlund (2006)

Per Johansson, ordförande i SEKO–klubb 119, påpekade för Connex en rad säkerhetsbrister i Stockholms Tunnelbana. När ingen åtgärd vidtogs, offentliggjorde han informationen. Som trafikant är jag tacksam för det – men Connex avskedade honom såklart. SEKO kämpade för att få Per återanställd men han fick senare ett nytt jobb på ett annat företag. Elve Nilsson var moderat trafiklandstingsråd i Stockholm som bröt mot aktiebolagslagen när han som ordförande i SL inte vederbörligen informerade styrelsen inför försäljningen av aktiemajoriteten 1999. Connex är medvetna om hur skamligt de uppfört sig och har därför bytt namn till Veolia. Läs mer på www.klubb119.org